Proces posuzování vlivů na životní prostředí (EIA)
Povinnosti investora Povinnosti investora definuje zákon č. 100/01 Sb. v platném znění a to tak, že ten, kdo hodlá provést záměr, je povinen předložit oznámení záměru příslušnému úřadu (§ 6 zákona 100/2001 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí). V případě, že si investor není jistý, zda jeho záměr má být posuzován dle tohoto zákona, může dle § 15 ještě před zahájením procesu posuzování požádat příslušný úřad o předběžné projednání. Užitečným materiálem, popisujícím celý proces EIA je Rukověť oznamovatele záměru. Na základě přílohy č. 1 k zákonu 100/01 Sb. se investiční záměry dělí do dvou skupin: Záměry vždy podléhající posuzování vlivů na životní prostředí … u těchto záměrů proto vždy musí proběhnout celý proces posuzování vlivů na životní prostředí - EIA. Záměry vyžadující zjišťovací řízení … u těchto záměrů proto musí proběhnout zjišťovací řízení, které stanoví, zda záměr podléhá posuzování podle tohoto zákona nebo zda záměr dalšímu posuzování nepodléhá. Pro účely zjišťovacího řízení je nutné zpracovat tzv. oznámení záměru. Toto oznámení zpracovává osoba autorizovaná dle § 19. Podlimitní záměry jsou ty záměry, které nejsou zařazeny v příloze č. 1 ani v jedné z kategorií. Podlimitní záměry se posuzují ve zkráceném řízení (v rozsahu přílohy č. 3a) které stanoví, zda záměr podléhá zjišťovacímu řízení. Oznámení záměru Investor zpracuje a podá oznámení záměru příslušnému úřadu podle zákona 100/2001 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí. Příslušný úřad poté zahájí proces posuzování vlivů na životní prostředí, rozešle oznámení dotčeným subjektům a oznámení zveřejní. Jakmile je podáno oznámení a proces posuzování je zahájen, objeví se posuzovaný záměr v informačním systému EIA. Příslušnými úřady dle zákona č. 100/01 Sb. jsou: Ministerstvo životného prostředí, které zajišťuje posuzování záměrů uvedených v příloze č. 1 ve sloupci A a jejich změn. Orgány kraje, které zajišťují posuzování záměrů uvedených v příloze č. 1 ve sloupci B (záměry vždy vyžadující posouzení), záměry vyžadující zjišťovací řízení a podlimitní záměry. Náležitosti Oznámení jsou specifikovány přílohou č. 3 (resp. 3a v případě podlimitního záměru) a č. 4. zákona 100/01 Sb. Zjišťovací řízení Příslušný úřad zveřejní oznámení záměru a rozešle jej dotčeným orgánům státní správy a dotčené veřejnosti a vyčká na došla stanoviska. Následně vypořádá připomínky dotčených subjektů a veřejnosti a vypracuje písemný závěr zjišťovacího řízení, který zašle oznamovateli. V závěru zjišťovacího řízení příslušný úřad stanoví, co vše je potřeba do oznámení doplnit aby se oznámení mohlo stát dokumentací. V případě, že bylo podáno oznámení s náležitostmi dokumentace může příslušný úřad rozhodnout, že se oznámení pokládá za dokumentaci. U záměrů z kategorie II, tj. vyžadujících zjišťovací řízení příslušný úřad podle okolností rozhodne, zda bude záměr dále posuzován, tj. zda se bude zpracovávat dokumentace hodnocení vlivů na životní prostředí. Pakliže rozhodne, že záměr nadále nebude posuzován dle zákona č. 100/01 Sb., celá věc pro investora končí vydáním souhlasného stanoviska. Dokumentace Pakliže bylo závěrem zjišťovacího řízení konstatování, že záměr bude nadále posuzován dle zákona č. 100/01. Sb, investor následně předloží dokumentaci hodnocení vlivů záměru na životní prostředí, zpracovanou osobou s autorizací dle § 19. Náležitosti dokumentace stanoví příloha č. 4 k zákonu 100/2001 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí. Po předložení dokumentace zajistí příslušný úřad zveřejnění dokumentace a její rozeslání na všechna místa, která stanoví zákon. Dále zajistí zpracovatele posudku na dokumentaci a zorganizuje veřejné projednání. V případě nedostatečného zpracování si orgán ochrany přírody může vyžádat doplnění. Pokud příslušný úřad dojde k závěru, že dokumentace neobsahuje všechny náležitosti, vrátí jí oznamovateli (investorovi) k doplnění nebo přepracování s upřesněním požadovaných náležitostí. Doplněná nebo přepracovaná dokumentace musí být znovu rozeslána dotčeným správním úřadům a dotčeným samosprávním celkům a znovu zveřejněna. Pro investora to znamená, že všechny lhůty začínají běžet znovu a o tuto dobu je proces posuzování vlivů prodloužen. Veřejné projednání Následně příslušný úřad zorganizuje veřejné projednání. Cílem veřejného projednání je informování veřejnosti o záměru, zjištění námitek veřejnosti, diskuse o námitkách a připomínkách veřejnosti s odbornou argumentací. Příslušný úřad zorganizuje veřejné projednání, stanoví termín a zveřejní jej. Na veřejném projednání oznamovatel (tj. investor), zpracovatel dokumentace a zpracovatel posudku záměr veřejnosti představí a poté odpovídají na dotazy, námitky a připomínky. Z veřejného projednání je povinen příslušný úřad pořídit zápis, který pak rozešle oznamovateli, dotčeným správním úřadům, dotčeným územním samosprávným celkům a zveřejní jej na internetu. Závěrečné stanovisko Příslušný úřad vydá na základě oznámení, dokumentace, posudku, veřejného projednání a všech vyjádření závěrečné stanovisko. Souhlasné stanovisko obsahuje podmínky realizace, nesouhlasné stanovisko obsahuje zdůvodnění. Závěrečné stanovisko je vyjádřením souhlasu nebo nesouhlasu se záměrem z hlediska vlivů na životní prostředí.
|